Kiinalainen astrologia
Kun alamme ymmärtää itämaisen ajattelutavan taustalla olevaa logiikkaa ja etuja, alamme myös ymmärtää, miksi itämaalaiselle on niin suuri rooli tuntea kiinalainen eläinmerkki. Tämä on luonnollinen vertailukohta maailmassa, jossa määrittelet itsesi solmimiesi suhteiden perusteella – enemmän kuin määrittelet itsesi irrallisena yksilönä.
Kiinalaiselle astrologia ei siis ole itsenäinen tieteenala, jota voidaan harjoittaa mielensä mukaan. Kiinalaiselle astrologia ei ole harrastus, vaan olennainen osa kiinalaista jokapäiväistä elämää, jossa kaikessa on tavoite luoda optimaalinen harmonia yinin ja yangin välille.
Mikä muuten ei ole tavoite sinänsä. Tila, jossa vallitsee tasapaino ja harmonia yinin & amp; yang ei ole päämäärä sinänsä, vaan asema, joka mahdollisesti tuo suurimman edistyksen, onnen, vaurauden ja onnen yksilölle, ryhmälle, kylälle, yhteisölle, kansakunnalle ja koko maailmalle.
Koska tämän harmonian optimaalisen tilan oletetaan olevan ohikiitävä, sitä tuskin voi ennustaa, saati tietoisesti ja määrätietoisesti saavutetusta ja ylläpitämisestä. Ja siten jatkuvasti optimaaliseen harmonian tilaan pyrkivästä ajattelutavasta tulee enemmän elämäntapa kuin erikseen käsiteltäväksi.
Kiinalaisen astrologian suositussa versiossa ajatus perustuu suurelta osin ajatukseen, että mitä tasapainoisempia nämä viisi elementtiä ovat suhteessa toisiinsa, sitä suurempi harmoniaaste, Yin-Yang, vallitsee ja sitä suurempi on suotuisa kohtalo on yksittäisellä henkilöllä.
Tavalliset kiinalaiset tuntevat kiinalaisen eläinmerkkinsä samalla tavalla kuin me lännessä tunnemme horoskooppimerkkimme – ja sinä tiedät niiden viiden elementin painojakauman, joihin sinä olet yhteydessä syntymähetkelläsi. Ja siinä se onkin – muut kattavan kiinalaisen astrologian näkökohdat ovat harvoin kiinnostuneita.
Idän näkökulmasta kaikki on luokiteltu viiden elementin mukaan ja koska nämä ingVuosit vuorovaikutuksessa, jotka ovat joko tukevia, tyhjentäviä tai tuhoavia, voidaan viiden elementin tuntemisen perusteella analysoida mikä edistää omaa onnellisuutta, hyvinvointia ja yleisemmällä tasolla analysoida kuinka tasapaino saadaan aikaan suuremmassa ryhmässä, kaupungissa, yhteiskunnassa jne.
NVuosi viisi elementtiä ovat tasapainossa ja harmoniassa, ne tuovat vaurautta ja onnea yksilölle. Viesti voi olla yksinkertainen, mutta se on erittäin tehokas ja jos otat sen sydämeesi, saavutat suuren hyvinvoinnin, onnen ja harmonian.
Kaksitoista kiinalaista horoskooppimerkkiä ovat erittäin suosittuja idässä. Kiinalaisen astrologian mukaan jokaisella ihmisellä on ominaisuuksia ja ominaisuuksia, jotka ovat ominaisia heidän syntymävuottaan edustavalle eläimelle.
Kiinalaiset arvostavat suuresti kahtatoista eläinmerkkiä ja siksi monilla heistä on oma vuotuinen eläin, joka on esitelty kodeissaan pieninä hahmoina, samoin kuin on erittäin suosittua, että vuosieläimensä kanssa on korut, avaimenperät jne. Yksivuotisten eläinten viljely tehdään niiden luontaisten ominaisuuksien ja persoonallisuuksien korostamiseksi. Vuoden ikäisten eläinten uskotaan tuovan myös paljon onnea, onnea ja vaurautta omistajalleen. Runollisesti kiinalaiset kutsuvat vuoden eläintään “eläimeksi sydämessäni”.
On olemassa erilaisia kiinalaisia myyttejä siitä, kuinka nämä kaksitoista eläintä yhdistettiin yhteen vuoteen. Yksi niistä kertoo, että Buddha kutsui koko eläinkunnan päättämään, kuinka maailman järjestys voitaisiin palauttaa. Vain kaksitoista eläintä ilmestyi ja palkitakseen eläimet uskollisuudestaan Buddha antoi kunkin eläimen mukaan Voosin.
Mutta itse asiassa kaksitoista eläintä tulivat peliin vasta 800-luvulla. Ennen tätä kiinalaiset astrologit olivat käyttäneet termiä kaksitoista maallista oksaa. Yrittääkseen levittää kiinalaista astrologiaa laajemmalle yleisölle kiinalaisilla astrologeilla oli erinomainen idea korvata kaksitoista haaraa eläinten nimillä.
Idea tarttui ja näiden kahdentoista eläimen nimen käyttö levisi nopeasti kaikkialle Aasiaan. Eläimet valittiin sen mukaan, kuinka hyvin ne luonnehtivat 12 vuotta. Vuosisatojen havainnointi oli osoittanut esimerkiksi, että syklin viides Voosi oli yleensä tyypillistä erityisen voimakkaat sateet ja tulvat. Tästä syystä lohikäärme – ei vain sateen ja tulvien, vaan myös arvaamattoman omaisuuden symboli tappioineen ja voittoineen – valittiin viidennen vuoden eläimeksi.
Samalla tavalla kuin länsimaisen astrologian perusteella meille määrätään yleinen persoonallisuusominaisuus horoskooppimerkkimme perusteella, meille kiinalaisen astrologian perusteella määritetään yleinen persoonallisuusominaisuus sen perusteella, mihin eläinmerkkiin meidät yhdistetään.
Tätä voi vivahdella tarkastelemalla tarkemmin, mikä viidestä elementistä liittyy Voosiin, jossa syntyi. Siellä on siis Vesikoira!, Puukoira, Metalli-, Maa- ja IId-koira – samoin muut eläinmerkit.
Jotkut kahdestatoista eläinmerkistä tulevat toimeen paremmin kuin toiset. Rotan ja Lohikäärmen uskotaan olevan äärimmäisen onnellinen pari, kun taas Rotta ja Hevonen tulevat aina tappelemaan. Kyse ei ole vain parhaasta kumppaniparista, eli siitä, kuka sinua palvelisi parhaiten tyttöystävänä. Sopusointuiset suhteet – tai niiden puute! – uskotaan pätevän myös vuorovaikutukseen työtovereiden kanssa jne.
Idässä ihmiset ovat sitä mieltä, että kaikki ihmiset ovat osa monia erilaisia konteksteja, ja juuri näiden erilaisten yhteyksien kautta ihminen määrittelee itsensä pitkälti. Yksittäiseen ihmiseen kohdistuu lukuisia sosiaalisia käyttäytymissääntöjä ja velvollisuus yhteisöä kohtaan – ja juuri näiden velvollisuuksien täyttämisen kautta yksilön hyvinvointi kukoistaa.
Näillä yhteisöillä on sekä historiallisia että tulevaisuudennäkymiä. Uskotaan, että esi-isien toiminnan ja asenteen elämään ovat vaikuttaneet hänelle annettuun elämään. Ei vain taloudellisesti, vaan myös oma maine, ihmisarvo yhteiskunnassa, onnellisuus ja terveys.
Tästä seuraa luonnollisesti, että esi-isiä kunnioitetaan ja kunnioitetaan suuresti, samoin kuin vastuu siitä, miten tuleville sukupolville tulee käymään.
Toinen tärkeä ero idän ja lännen maailmankatsomuksen välillä on se, että ne kumpikin rakentuvat omalle eettisyydelle – käsitykselle siitä, mikä on oikea toimintatapa ja siten suuntaviivat sopivalle ja sopimattomalle käytökselle.
Siellä missä kaikki idässä nähdään osana toisiaan, lännessä haluaisimme systematisoida ja kategorisoida kaiken. Länsimainen ajattelutapa haluaa erottaa käsitteet toisistaan. Rajat vedetään aineellisen ja henkisen, ruumiillisen ja sielullisen, inhimillisen ja jumalallisen, subjektin ja objektin välille.
Kaiken kaikkiaan länsimaiseen ajatteluun vedetään monia rajoja, minkä vuoksi pidämme tarkkoja tieteitä ja jyrkkää eroa uskonnon, tieteen, epistemologian, filosofian, psykologian, luonnontieteiden jne. välillä.
Länsimainen ajattelutapamme johdattaa meidät umpimähkäisesti kohti laatikkoajattelua ja käsitystä, että jostain asiasta voi tulla asiantuntija, jos hänellä on riittävät tiedot aiheesta.
Tämä ei ole aivan idän käsitys. Täällä tietysti osoitat kunnioitusta niitä kohtaan, joilla on suuri näkemys alalla – mutta samalla tavalla kuin Sokrates juoksi ympäriinsä sanoen, että ainoa asia, jonka hän tiesi varmasti, oli se, ettei hän tiennyt mitään varmasti! – joten ihmiset idässä ovat hyvin tietoisia siitä, että tiedon ja viisauden välillä on suuri ero.
Itämaisen ajattelun mukaan meillä länsimaalaisilla ei ole paljon viisautta, nVuosi pyrimme irrottamaan ja harjoittelemaan hengellisiä aiheita itsenäisinä tieteenaloina askel askeleelta ohjeiden avulla.
Rajat, joita vedämme lännessä, nVuosi sanomme esimerkiksi, että Feng Shui on sisustusfilosofia tai että Ayurveda on terveysjärjestelmä, näkevät itämaalaiset vain osana totuutta. “Feng Shui” on “Ayurveda”, jota itämaalainen voisi ajatella sanovan, ja sitten stVuosi me länsimaalaiset olemme yhtä hämmentyneitä kuin nVuosit, joita kysymme Thaimaassa, ja he osoittavat kaikkiin suuntiin ja sanovat “Sama, sama, mutta erilainen”.
Itämaalaiselle kaikki on osa kontekstia. Kaikki maailmankaikkeudessa nähdään solmukohtana monille suhteille, ja siksi itämaalainen uskoo, että mitään ei voida yksinkertaisesti pelkistää johonkin pisteeseen avaruudessa tai hetkessä. Kaikki nähdään kontekstissa, eikä mikään voi olla olemassa yksinään, koska kaikki on integroitua ja katsottu toistensa edellytyksiin.
Tämä on havainnollistettu symbolisesti Yin-Yangissa, jossa kummassakin kahdessa hahmossa on jotain vastakohtaansa. Molempien hahmojen pyöreän muodon keskellä on pieni ympyrä havainnollistaen sitä, että jokainen ajatus, teko jne. sisältää pienen osan vastakohtaansa. Hyvässä on myös vähän pahaa, pimeydessä myös vähän valoa, miehessä myös vähän naista jne.
Idän asukkaat näkevät ajan suurina ja pieninä sykleinä, jotka toistuvat. Kaikki palaa lähtöpisteeseensä ja tunnet olevasi yhteydessä tähän dynamiikkaan. Itse asiassa niin paljon, että yksilöllinen persoonallisuus ja “minän” käsitys sulautuvat siihen osana laajempaa kontekstia.
Jos haluamme ymmärtää idässä vallitsevaa etiikkaa ja maailmankatsomusta, meidän on ymmärrettävä, että heidän yhteiskuntansa on rakenteeltaan pohjimmiltaan aivan erilainen kuin länsimainen malli. Idän ihmiset määrittelevät itsensä, kohtalonsa ja onnensa niiden yhteisöjen perusteella, joihin he kuuluvat – ja tämä näkemys rakentuu ikivanhoille perinteille, mutta todellakin myös yhteiskuntajärjestelmälle, joka konkreettisesti ymmärtää yhteisön seuraamisen ja kunnioittamisen edut oman yksilön sijaan. kiinnostuksen kohteet.
Tämä on monella tapaa päinvastoin kuin lännessä ylenpalttisesti vallitseva näkemys ihmisyydestä. Tässä yksittäinen ihminen nähdään irrallisena, itsenäisenä ja yksin vastuussa kohtalostaan ja onnellisuudestaan. Ajatus yhteisöstä saa idän etsimään vaistomaisesti samankaltaisuutta eron sijaan.
Idän logiikka on siis enemmän sekä-että-asennetta, kun taas lännen logiikka on joko-tai-asenne. Samasta syystä itämaista logiikkaa kutsutaan usein feminiinisiksi. Tämä ajattelutapa voi olla vaikea käsittää!, koska se suosii intuitiota järjen edelle, symboleja käsitteiden sijaan.
Itämainen ajattelu on vähemmän kiinnostunut todellisesta tiedosta ulkomaailmasta, sen kiinnostus on enemmän olennaiseen olentoon, sisäiseen maailmaan. Länsimaisella ja idällä ajattelulla on erikseen vahvuudet ja heikkoudet.
Suurin heikkous syntyy kuitenkin, jos valitset toisen. Yleensä on hedelmällistä vieroittaa itsensä ottamasta kantaa joko puolesta tai vastaan. Parempi yrittää saavuttaa korkeampi ristiriita-ajattelu, joka käyttää molempien parasta. Kulttuurikonteksti, jossa nämä ajattelutavat ovat syntyneet, on hyvin erilainen, eikä niitä voi helposti verrata tai käyttää ymmärtämättä niitä.
Yleiskatsaus | Etsi Eläimet | Kumppani |