Trigram | I Chingin säätiö

TRIGRAMMIT

Kahdeksaa trigrammaa kutsutaan kiinaksi Baguaksi, ja löydämme niiden alkuperän kiinalaisesta ennustamisesta. Kahdeksasta trigrammista on 64 mahdollista yhdistelmää. Nämä 64 heksagrammia muodostavat I Chingin (Muutosten kirjan).

I Chingin uskotaan sisältävän kaiken idän viisauden. Voit siis neuvotella ja saada ohjausta I Chingiltä – todellakin mistä tahansa. Heksagrammien kuvaukset ovat jokseenkin salaperäisiä, minkä vuoksi I Chingiä kutsutaan joskus oraakkeliksi tai ennustusteoksiksi.

trigrammit

Trigrammien alkuperä

Muinaiset kiinalaiset ennustajat halusivat tienata omaisuuksia polttamalla luita ja perustivat ennusteensa siihen, mitä halkeilevat (halkeilevat) luut näyttävät edustavan. Muita ennustamismenetelmiä olivat kilpikonnan kuoren lämmittäminen ja ilmaantuvien halkeamien tutkiminen.

Koska ennustamisen taito perustui Yin-Yangiin, katkoviiva symboloi naispuolista, negatiivista ja passiivista voimaa Yin ja vastausta “Ei”, kun taas katkeamaton viiva symboloi miespuolista, positiivista ja aktiivista voimaa Yang, ja vastaus “Kyllä” “.

Rajoittaminen näihin kahteen vastaukseen oli pian riittämätön ja siksi havaittiin merkkejä siitä, että kummassakin oli kaksi riviä, jolloin vastausvaihtoehdot tuplaantuivat neljään. Myöhemmin lisättiin toinen rivi ja nyt voitiin muodostaa kahdeksan erilaista vaihtoehtoa.

Näitä kutsuttiin trigrammeiksi ja jokaiseen niistä liitettiin erilaisia ​​ominaisuuksia. Tämä kehitys neljästä kahdeksaan vaihtoehdosta johtuu henkilöstä, josta emme tiedä paljoakaan; Fu Hsi (tai Pao Hsi), joka eli noin vuonna 2800 eKr.

Ensin meillä on Yang (jakamaton viiva) ja Yin (katkoviiva). Yhdistämällä nämä kaksi merkkiä sait neljä mahdollista vastausta, ja yhdistämällä nämä neljä merkkiä uudelleen, sait kahdeksan mahdollista vastausta – trigrammit. Yhdistämällä kahdeksan trigrammia sait 64 mahdollista vastausta – heksagrammit.

Kahdeksaa trigrammaa kutsutaan kiinaksi BaGuaksi, ja ne ovat siten kahdeksaa numeroa, joissa kussakin on kolme viivaa, mistä johtuu nimi trigrammit. Jokainen rivi on joko yin tai yang.

I Ching

Jokaisella trigrammilla on symbolinen nimi, joka toimii eräänlaisena otsikona kahdeksalle kategorialle, joihin I Chingin ja kiinalaisen astrologian mukaan kaikki voidaan jakaa. Koska kaikki voidaan luokitella johonkin kahdeksasta kategoriasta, kaikki voi olla yhteydessä toisiinsa. toisiinsa laajassa korrelaatiojärjestelmässä – jolloin kahdeksan trigrammia muodostavat osan järjestelmää, jolla on melko laaja valikoima.

Trigrammit eivät kuitenkaan ole vain asioiden luokittelu; ne myös selittävät sekvenssin, jossa muunnokset etenevät. Jokainen kahdeksasta trigrammista on suunta, kuva, tila jne. Kiinassa näitä trigrammeja pidetään symboleina, jotka edustavat kaikkia mahdollisia kosmisia ja inhimillisiä tilanteita.

Trigrammien avulla I Ching  jakaa kaiken kahdeksaan luokkaan. Esimerkiksi vartalo: pää, vatsa, jalat, reidet, korvat, silmät, kädet ja suu. Ja perhe: Isä, äiti, vanhin poika, vanhin tytär, keskimmäinen poika, keskimmäinen tytär, nuorin poika ja nuorin tytär.

Ymmärtääksesi yksittäisten trigrammien assosioinnin merkityksen esimerkiksi perherooliin, sinun on pohdittava, mitä tämä rooli sisältää. Ei ehkä niinkään nykypäivän perhemallissa, vaan siinä perhemallissa, joka oli olemassa Chingin kirjoittamisen aikaan.

Isä on se, joka perinteisesti hallitsee kotia. Ensimmäinen eli vanhin poika on se, joka aloitti uuden sukupolven ja huolehti vanhemmistaan ​​ja esi-isistä. Toinen tai keskimmäinen poika, rohkea ja rohkea, jonka täytyy ottaa riskejä, lähteä kotoa tai perustaa uusi yritys. Kolmas tai nuorin poika, perheen raja ja loppu.

Samoin tyttärien kanssa. Täällä esikoisen tytär katsotaan myös ensimmäisenä naimisiin menneenä ja uuden kodin puheenjohtajana. Toinen tai keskimmäinen tytär on perinteisesti kypsä, tukeva ja riippuvainen. Vaikka kolmas tai nuorin tytär, joka on yleensä huoleton, oikukas ja maaginen.

Myös maailman kulmat ja neljä välipistettä kaakkoon, luoteeseen jne. korreloivat trigrammien kanssa, no, lyhyesti sanottuna kaikki voidaan luokitella suhteessa kahdeksaan trigrammiin.

I Ching

Kattava korrelaatiojärjestelmä

Mutta trigrammit eivät vain kuvaa asioiden luokittelua; ne myös selittävät sekvenssin, jossa muunnokset etenevät. On kaksi tapaa sijoittaa kahdeksan trigrammia suhteessa toisiinsa.

Entinen
taivaallinen järjestys
Ennen taivasta | Xiantiantu

Tässä järjestelyssä trigrammit ja yksittäiset voimat ovat täydellisessä tasapainossa. Vastakohdat sijoitetaan vastakkain (Yin-Yang). Taivas on asetettu vastapäätä maata, tuli vastapäätä ukkonen jne. Se on kiinteä järjestely. Yksittäiset voimat pitävät toisensa kurissa. Tämä on hyvä havainnollistamaan energioiden kuvioita, mutta ei sitä, kuinka ne toimivat ja liikkuvat.

Myöhempi
taivaallinen järjestys
Taivaan jälkeen | Houtiantu

Tässä järjestelyssä trigrammit ja yksittäiset voimat on järjestetty sen mukaan, miten ne seuraavat toisiaan. Tapa, jolla ne ovat vuorovaikutuksessa keskenään, luo toistuvan kierteen.

Esimerkiksi trigrammilla K’an, elementillä vesi, on vaarallinen ominaisuus ja se ilmaisee siten kuilun syvyyttä, vaikeuksia. Olemme täällä keskellä talvea ja on pimeää.

Tätä trigrammia seuraa trigrammi Kên, elementtivuori, lepäävä laatu, joka ilmaisee myöhäisen talven hiljaisuutta ja vuoren rauhallisuutta. Olemme täällä kevään aattona, trigrammi Zhen, kun kaikki luonnossa alkaa itää. Kaavio kuvaa vuoden kulumista (myötäpäivään) alkaen Zhenistä idässä.

Kalenterivuoden aikana trigrammit seuraavat toisiaan tässä järjestyksessä ja “hallitsevat” kukin 45 päivää, jolloin tuloksena on 360 päivän vuosi. Se, että kaikki asiat ovat jatkuvasti muuttumassa joksikin muuksi, on I Chingin perusajatus.

“Kun aurinko menee pois, kuu tulee. Kun kuu menee pois, aurinko tulee. Aurinko ja kuu tekevät tilaa toisilleen, ja valo syntyy tästä. Kun talvi menee pois, tulee kesä. Kun kesä menee pois, talvi tulee.

Trigrammeri

Tätä maailmankaikkeuden vastakkaisten napojen ja luonnon välistä vuorovaikutusta kuvataan usein termeillä yinin ja yangin käsitteet. Samalla tavalla kuin yin ja yang ovat osa kokonaisuutta, kahdeksan trigrammaa ovat yinin ja yangin puolia. Ja samalla tavalla kuin kaikki voidaan luokitella ja järjestellä yinin ja yangin mukaan, kaikki voidaan järjestää trigrammien mukaan.

Tärkein asia, joka on ymmärrettävä trigrammeista, on se, että ne liittyvät kaikenlaisiin luokkiin, kuten perhe, kompassin ohjeet, värit, Kuatal, viisi elementtiä, kaksitoista eläinmerkkiä, vuodenajat, aika jne. – ovat osa järjestelmää, jolla on laaja ulottuvuus.

Koska kaikki voidaan luokitella johonkin kahdeksasta kategoriasta, kaikki voidaan yhdistää toisiinsa kattavassa korrelaatiojärjestelmässä.

Bagua | Trigrammit | Feng ShuiEntisen kahdeksan trigrammin taivaallisen järjestyksen alkuperä, joka johtuu Fu Hsista, Fuxista (伏羲), joka Yhdessä sisarensa kanssa Nüwan tunnustetaan metsästyksen, kalastuksen, ruoanlaiton ja kiinan kirjoituskielen keksimisestä.

Legenda kertoo, että Fu Hsi näki hevosen, jonka selässä oli Ho-tu-nimisen kuvion mukaan järjestettyjä pisteitä. Kiinalaisessa filosofiassa sanotaan, että kun ymmärrät tämän mallin merkityksen, ymmärrät maailmankaikkeuden rakenteen.

Bagua | Trigrammit | Feng ShuiKahdeksan trigrammin myöhemmän taivaallisen järjestyksen alkuperä, joka johtui kiinalaisesta Yu Hsiasta 2205 eaa. näki kilpikonnan nousevan Lo-joesta ja kilpikonnan kilpeen oli listattu yhdeksän numeroa ruudukossa. Yhdeksän numeroa järjestettiin siten, että tulos oli aina 15, kun lisäät numerot vaaka-, pysty- tai vinottain. Tämä tunnettiin maagisena Lo Shu -aukiona, ja se on myöhemmin taivaallisen järjestyksen taustalla oleva kuvio. >

Jokaisella 64 heksagrammilla on nimi ja merkitys, jotka voit etsiä kirjasta I Ching. Jokaiseen heksagrammiin on liitetty kaksi tekstiä: yksi, joka kommentoi heksagrammia, ja toinen, joka kommentoi heksagrammin yksittäisiä rivejä. Lisäksi tulkinta perustuu niiden trigrammien merkitykseen, joista heksagrammi muodostuu.

Esimerkkinä voimme ottaa heksagrammin nro 12, nimeltään P’i, joka muodostuu trigrammeista Ch’ien, puhtaasti mies, ja K’un, puhtaasti nainen.

Koska heikko kantaa vahvaa (Ch’ien on huipulla), tämä tarkoittaa pysähtymistä tai pysähtymistä pahantahtoisten ihmisten takia. Kommentit lisäävät: “Taivaalliset ja maalliset voimat eivät ole yhteydessä toisiinsa ja kaikki on sekavaa ja sekavaa“.

I Ching | Heksagrammi 12Jos kaksi trigrammit vaihdetaan, saamme heksagrammin T’ai, jossa naaras lepää uroksen päällä.

Tässä tekstissä sanotaan: “Rauha, harmonia, taivas ja maa yhdistyvät, onnea, onnea“. Näiden kahden ääripään välillä trigrammit yhdistyvät vaihtelevalla harmonialla tai epäsopulla.

Ensimmäisen trigrammin I Chingin kuvaus: “Lohikäärme, luova henki, joka asuu vesillä ja taivaalla, dynaaminen muodonmuuttaja. Luovaa voimaa ja voimaa kestää ajassa”. Kuvaus käsittelee sitä, mikä liittyy ominaisuuksien trigrammiin.

Sillä, jonka on tulkittava I Ching, on siis useita eri elementtejä apunaan – tulkinta kahdesta trigrammista, joista heksagrammi muodostuu, tuomiot ja kuvat  Muunnusten kirja linkittää heksagrammiin, tulkinta heksagrammin viivoista sekä yksittäisen heksagrammin ja sen varjoheksagrammin muoto,

I Ching tarjoaa ihmisten saataville näiden elementtien intuitiivisen tulkinnan kautta I Ching voi opettaa sinua toimimaan oikein elämäntilanteissa.

trigrammi 1
Ch’ien
Taivas
Luoteeseen
Alkutalvi

Mainos
“Mainos”

Netspirit

Tui
järvi
Länsi
Syksy

Iloa
“Iloiset”

Netspirit

Li
Tulipalo
Etelä
Juhannus

Halaa
“kiinnittyvä”

Netspirit

Chên
Ukkonen
Itä
Kevät

Kiihottaa
“herättävä”

Netspirit

Su
Tuuli, puu
Kaakkois
Kevään puolivälissä

Helppo
“hellävarainen”

Netspirit

K’an
Vesi
Pohjoinen
Talvi

Abyss
“Abysmal”

Netspirit

Kên
Vuori
Koilliseen
Keskitalvi

Edelleen
“Pysyminen paikallaan”

Netspirit

K’un
Maa
Lounais
Kesä

Vastaanottaja
“vastaanottaja”

Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty! I Chingin uskotaan sisältävän useiden vuosisatojen itämaista viisautta, puristettuna 64 heksagrammiin, minkä vuoksi ei selvästikään ole mahdollista nopeasti ja helposti saada syvempää ymmärrystä teoksesta ja sen antamista vastauksista.

Katsotaanpa tarkemmin, mitä todella opimme heksagrammista Ch’ien / Luova, luova.

I Ching | Heksagrammi 1Kaiken kaikkiaan saamme koko pienen elämäntarinan. Aloitamme alimmasta rivistä testaamattomasta, ei vielä kypsästä miehestä (tai naisesta) ja seuraamme heksagrammin kautta tätä kehitystä kohti suureksi mieheksi tulemista.

Aloitamme alimmalta riviltä ja siirrymme ylöspäin kohti taivasta (Tao). Sanotaan, että luova energia, kun se on alemmalla rivillä, on piilotettu, eli sisäinen, mutta kun lähestyt taivasta, eli nouset heksagrammin läpi, kohtaat valon, joka saa itävät siemenet kasvamaan.

Matkan varrella piilee erilaisia ​​vaaroja. Hän (tai hän) voi esimerkiksi joutua harhaan, kun massat alkavat huomata kykyjä ja siten lähteä perään ulkopuolisen – vaurauden, maineen jne. – tai päättää jatkaa opintojaan yksinäisenä professorina laboratoriossaan.

On tärkeää olla tietoinen siitä, että heksagrammi ei osoita kaikkia polkuja ainoiksi oikeiksi.

Voisit heti kuvitella, että siinä oli jotain oikeata kääntää energiasi sisäänpäin ja keskittyä viisaaksi tulemiseen. Mutta tämä heksagrammi sanoo tai hylkää hyvin selvästi käyttämällä toistuvasti ilmausta “Mene ilman häpeää”. Joten kun olet tehnyt päätöksen, se on sinulle oikein, eikä sinulla ole mitään hävettävää.

Kun tarinan henkilö on noussut korkeampiin riveihin ja saavuttanut suuren aseman, voiman, vaikutusvallan ja vastaavan, heksagrammi varoittaa lentämään korkeammalle kuin siivet kantavat. Voit sanoa, että tällä tavalla se päättyy siihen, mistä se alkoi, nimittäin kehotuksella, että sinun täytyy olla varovainen, ettet heittäydy johonkin, jota et voi hallita.

homer iliad-laulu 3

Joskus I Ching nähdään yksinkertaistettuna ja yksinkertaisena. Heksagrammin Ch’ien vastaus voidaan selittää seuraavasti:

Inspiraatiota, energiaa ja tahtoa. Yrittäjyys keskittyy imperatiivin ympärille. Sinua pidetään johtajana/neuvojana ja voit vaikuttaa. Tiedä milloin ei käydä kauppaa. Sinusta tulee henkilökohtaisten kontaktien keskus, jotka vetoavat johtajiin. Tulevaisuuden menestys.

Tässä pyrimme ottamaan heksagrammin olemuksen ja antamaan sinulle vastauksen. Mikä voi olla hienoa, mutta jos haluat syventää ymmärrystä I Chingistä ja vastauksista, joita teos pyrkii sinulle antamaan, sinun on oltava tietoinen assosiaatioiden ja metaforien käytöstä.

Homeroksen Illiadissa hän kertoo kauniista Helenistä, joka on koko Troijan sodan lähtökohta. Mutta missään Homer ei kirjoita mitään Helenan pituudesta, hiusten väristä, silmien väristä tai Helenan ominaisuuksista yleensä – Homer tyytyy yksinkertaisesti kirjoittamaan, että hän on kaunein kaunein.

Jätä siis lukijan tehtäväksi muodostaa oma mielipiteensä siitä, miltä hänen mielestään kaunein näyttää. Samalla tavalla I Ching toimii. Vastaukset ovat täsmälleen salaperäisiä ja täynnä assosiaatioita ja metaforia, joten I Chingiä kuulevan yksilön on löydettävä oma yksilöllinen vastaus.

Jotta saisit parhaan mahdollisen hyödyn I Chingistä, on tärkeää “tuntea itsesi”. Tiedostaa, että me ihmiset näemme maailman jokaisen silmälasiemme läpi. Näemme, kuulemme ja luemme mitä itse haluamme. Näemme mitä haluamme nähdä.

homer iliad-laulu 5

Elämän kahdeksan aluetta

Yksi tapa saada käsitys kahdeksasta trigrammista ja sitä kautta heksagrammeista, I Chingistä, on tarkastella kahdeksaa elämän aluetta. BāGuàenin kautta voit selvittää, mitkä kotisi osat edustavat elämäsi eri osa-alueita, ja sitten mainostat yksittäisiä alueita antamalla BāGuànin määrittämiä neuvoja.

Tässä ollaan siis astumassa kodin sisustamisen Feng Shuin taiteeseen, joka on kuitenkin vain haaste länsimaalaisille, joilla on kiire systematisoida ja jakaa kaikkea.

Trigrammeri

Idän kansalaisen ei tarvitse erottaa I Chingiä Feng Shuista, eikä hän näe siinä paljon järkeä. Itämaisen ajattelun mukaan ei ole paljon viisautta irrottaa ja harjoitella kaikkea itsenäisenä tieteenalana vaiheittaisten ohjeiden avulla.

Kaikki maailmankaikkeudessa nähdään solmukohtana monille suhteille, ja siksi itämaalainen uskoo, että mitään ei voida yksinkertaisesti pelkistää johonkin pisteeseen avaruudessa tai hetkessä. Kaikki nähdään kontekstissa, eikä mikään voi olla olemassa yksinään, koska kaikki on osa toisiaan ja katsotaan sen edellytykseksi.

Feng Shui | Ba Zhai | 1

Rikkaus &
Edistyminen
Elämäalue 1

Feng Shui | Ba Zhai | 2

Tunnistaminen ja
Maine
Elämäalue 2

Feng Shui | Ba Zhai | 3

Rakkaus &
Kumppanuus
Elämäalue 3

Feng Shui | Ba Zhai | 4

Terveys &
Perhe
Elämäalue 4

Feng Shui | Ba Zhai | 5

Lapset &
Luovuus
Elämäalue 5

Feng Shui | Ba Zhai | 6

Viisaus &
Itsensä kehittäminen
Elämäalue 6

Feng Shui | Ba Zhai | 7

Ura
& Job
Elämäalue 7

Feng Shui | Ba Zhai | 8

Ystävät
& matkoja
Elämäalue 8

Idän asukkaat näkevät ajan suurina ja pieninä sykleinä, jotka toistuvat. Kaikki palaa lähtöpisteeseensä ja tunnet olevasi yhteydessä tähän dynamiikkaan. Itse asiassa niin paljon, että yksilöllinen persoonallisuus ja “minän” käsitys sulautuvat siihen osana laajempaa kontekstia.

Kun tunnet olevasi osa suurempia konteksteja ajallisesti ja avaruudessa, sinulla on myös pitkän aikavälin kiinnostuksen kohteita. Kaiken kaikkiaan jokaisen on tehtävä osansa varmistaakseen, että vakaus ja harmonia vallitsevat universumissa kaikkina aikoina. Sinulla on velvollisuus saada paras mahdollinen irti nykyisestä elämästäsi, mutta sinulla on myös erittäin vahva kiinnostus luoda mahdollisimman pitkällä aikavälillä suurinta mahdollista edistystä, hyvinvointia ja harmoniaa.

Idässä vallitseva etiikka tulee siitä, että itämaiset ihmiset määrittelevät itsensä, kohtalonsa ja onnensa niiden yhteisöjen perusteella, joihin he kuuluvat – ja tämä näkemys on rakennettu muinaisille perinteille, mutta todellakin myös yhteiskuntajärjestelmälle, joka konkreettisesti toteuttaa yhteisön seuraamisen ja kunnioittamisen etuja omien yksilöllisten etujen edelle. Ajatus yhteisöstä saa idän etsimään vaistomaisesti samankaltaisuutta eron sijaan.

Tämä on monella tapaa päinvastoin kuin lännessä ylenpalttisesti vallitseva näkemys ihmisyydestä. Tässä yksittäinen ihminen nähdään irrallisena, itsenäisenä ja yksin vastuussa kohtalostaan ​​ja onnellisuudestaan.

Idän logiikka on “sekä-että”, kun taas lännen logiikka on “joko-tai”. Nämä perustavanlaatuiset erot on tärkeää pitää mielessä, kun otat yhteyttä I Chingiin ja kysyt neuvoja heksagrammeilta.

Vaatimalla I Chingin länsimaistamista, rajojen vetämistä eri tieteenalojen välille, yhden valitsemista toistensa päälle, kaiken luokittelua erillisiin laatikoihin… kyllä, sitten käytät I Chingiä eri tavalla kuin työ oli tarkoitettu !

NetspiritKysy I Chingiltä
rakkaudesta
I Ching business Kysy I Chingiltä
liiketoiminnasta

I CHING
Book of changes

I Ching | Hexagram 1 1 I Ching | Hexagram 43 43 I Ching | Hexagram 14 14 I Ching | Hexagram 34 34 I Ching | Hexagram 9 9 I Ching | Hexagram 5 5 I Ching | Hexagram 26 26 I Ching | Hexagram 11 11
I Ching | Hexagram 10 10 I Ching | Hexagram 58 58 I Ching | Hexagram 38 38 I Ching | Hexagram 54 54 I Ching | Hexagram 61 61 I Ching | Hexagram 60 60 I Ching | Hexagram 41 41 I Ching | Hexagram 15 15
I Ching | Hexagram 13 13 I Ching | Hexagram 49 49 I Ching | Hexagram 30 30 I Ching | Hexagram 55 55 I Ching | Hexagram 37 37 I Ching | Hexagram 63 63 I Ching | Hexagram 22 22 I Ching | Hexagram 36 36
I Ching | Hexagram 25 25 I Ching | Hexagram 17 17 I Ching | Hexagram 21 21 I Ching | Hexagram 51 51 I Ching | Hexagram 42 42 I Ching | Hexagram 3 3 I Ching | Hexagram 27 27 I Ching | Hexagram 24 24
I Ching | Hexagram 44 44 I Ching | Hexagram 28 28 I Ching | Hexagram 50 50 I Ching | Hexagram 32 32 I Ching | Hexagram 59 59 I Ching | Hexagram 48 48 I Ching | Hexagram 18 18 I Ching | Hexagram 46 46
I Ching | Hexagram 6 6 I Ching | Hexagram 47 47 I Ching | Hexagram 64 64 I Ching | Hexagram 40 40 I Ching | Hexagram 57 57 I Ching | Hexagram 29 29 I Ching | Hexagram 4 4 I Ching | Hexagram 7 7
I Ching | Hexagram 33 33 I Ching | Hexagram 31 31 I Ching | Hexagram 56 56 I Ching | Hexagram 62 62 I Ching | Hexagram 53 53 I Ching | Hexagram 39 39 I Ching | Hexagram 52 52 I Ching | Hexagram 19 19
I Ching | Hexagram 12 12 I Ching | Hexagram 45 45 I Ching | Hexagram 35 35 I Ching | Hexagram 16 16 I Ching | Hexagram 20 20 I Ching | Hexagram 8 8 I Ching | Hexagram 23 23 I Ching | Hexagram 2 2