Tarot

Tarot

TAROT

Tarot-sarja koostuu 78 tarot-kortista, jotka on jaettu Suureen arkaaniin, joka koostuu 22 kortista, joiden sanotaan symboloivan 22 koetta, jotka henkilön on käytävä läpi saadakseen käsityksen ja ymmärryksen itsestään ja maailmankaikkeuden koherenssi. Hovikortite, joka koostuu 16 kortista, jotka viittaavat ihmisiin, jotka ovat tärkeitä elämässämme ja mitä haluamme hallita. Ja pieni arkaani, joka koostuu korteista 1-10 neljässä sarjassa: Sauvat, Maljat, Miekka ja Lantit

Tarot

SUURI ARKANA

Arkana Major tarkoittaa suuria salaisuuksia/mysteereitä. Tavoitteena on johtaa ihminen tajuttomuudesta osaksi suurempaa, josta tulimme. Symboloi Narri, joka on ensimmäinen kortti Major Arkanassa, josta tulee tietoinen osa suurempaa, josta tulimme, symboloi Maailma, joka on Major Arkanan viimeinen kortti. Suuri arkaani kuvaa siis ihmisen täyttä henkistä kehitysprosessia uudestisyntymien kautta – kohti taas osaksi tulemista sitä jumalallista energiaa, josta hän alun perin sai alkunsa.

Kaksikymmentäkaksi korttia voidaan nähdä kuvina kehityspoluista, yleismaailmallisista periaatteista, universaaleista kokemuksista, joita jokainen ihminen haluaisi elämänsä aikana piirtää.

Tarot Sauvat

OIKEUSKORTTIT
Hovikortit on 16 korttia, jotka osoittavat hallintaa eri tietoisuuden tasoilla. Jos kenttäkortti vedetään, se osoittaa, että mestaruus tietyllä tasolla on toteutunut ja on ajankohtainen kyseisessä tilanteessa. Hofkortin sarja näyttää mestaruuden tämänhetkisen tietoisuuden tason. tapahtuu tai esitellään.

Jokaisella yksilöllä on perushallinta yhdellä neljästä tasosta. Tämä suunnitelma on lähtökohtamme oppimiseen ja meiltä oppimiseen. Planeetta määräytyy sen nimen perusteella, joka meille syntyessä annettiin, ja se löydetään laskemalla koko syntymänimesi kirjaimet.

Mestaruuden lisäksi kenttäkortit symboloivat tärkeitä ihmisiä elämässämme, jotka toimivat sisäisen mestaruutemme “ulkoisena peilinä”. Kuningasn ja kuningatar sarjassa näyttävät meille oma-ikäisiä tai sitä vanhempia ihmisiä, kun taas prinssi ja prinsessa näyttävät meille oman ikäisiämme tai nuorempia ihmisiä.

Tarot Sauvat

PIENI ARKANA

Pikku Arkana koostuu 40 kortista, jotka on jaettu neljään kategoriaan; Sauvat, Maljat, Miekka ja Lantit. Jokainen neljästä kategoriasta koostuu 10 kortista, jotka edustavat persoonallisuuden eri puolia.Miekatene edustaa mentaalista tasoa. Maljatne, emotionaalinen taso. Sauvatne, henkinen taso. Ja Lantitne edustaa fyysistä tasoa.

Kolmetoista neljästäkymmenestä kortista ovat haasteita, testejä, jotka voivat kehittää sinua ihmisenä. Muut 27 korttia Minor Arkanasta ovat siellä kohtaamaan ja selviytymään näistä haasteista.

Kolmetoista haastetta on jaettu siten, että kuusi on älyssä, eli Miekatesin sisällä. Kolme ovat tunnereaktioita älyn ajatuksiin. Mikä siis tarkoittaa, että kolme haasteista on Maljatnessa, sillä ne edustavat tunnetasoa. Kaks vaikuttaa energiaan tai tapaan katsoa asioita (Sauvatne) ja kaksi vaikuttaa ulkoiseen todellisuuteen (Lantitne).

Kolmetoista haastetta voidaan pitää sisäisen itsemme aiheina, joiden kanssa meidän on työskenneltävä. Mutta näiden kolmentoista haasteen – jos haluatte kolmentoista pedon – kanssa taistelemiseen on olemassa 27 lahjaa, kykyä, jotka ovat paljon suurempia ja jotka voivat voittaa nämä haasteet.

Amerikkalaiset Stuart R. Kaplan loi yleiskatsauksen monista erilaisista tarot-korteista, joka vuonna 1968 alkoi tuoda Rider-Waite-kortteja Amerikkaan ja kehittyi sieltä yhdeksi maailman sinnikkäimmistä tarot-korttien kerääjistä. vielä nykyäänkin on oma tarot-korttimuseo. Kaplan on kirjoittanut yli kolmekymmentä kirjaa tarot-korteista – mukaan lukien neliosaisen teoksen “Tarot Encyclopedia”, joka kuvaa ja näyttää kuvituksia noin 3200 tarot-sarjasta 1500-luvun lopulta nykypäivään.

Kaplan tekee siis paljon vaivaa esitelläkseen mm. yleiskatsaus vanhimmista tunnemistamme tarot-korteista. Nämä ovat peräisin Pohjois-Italiasta, ja ne valmistettiin Visconti– ja Sforza-sukujen pyynnöstä. Visconti-suku reagoi vuosina 1277-1447, minkä jälkeen Milano julistettiin hetkeksi Ambrosian tasavallaksi ennen Francesco  Sforzaa – viimeisten Viscontien vävyä. ruhtinaat – vuonna 1450 palasivat valtaan ja perustivat Sforzan ruhtinaskunnan. Tämä jatkuu vuoteen 1499, jolloin Ranskan kuningas Ludvig XII halusi julistaa itsensä Milanon herttuaksi, ja sitten juhla oli ohi.

Tarot-korteista, joita Visconti- ja Sforza-perheet tuottivat aikansa kuuluisat maalarit, on nykyään säilynyt 15 enemmän tai vähemmän täydellistä sarjaa. Ne on nimetty niiden säilytyspaikkojen mukaan – Morgan-museosta New Yorkissa, Bergamon museossa, samannimisessä kaupungissa, joka sijaitsee noin neljäkymmentä kilometriä Milanosta koilliseen, sekä yksityisen kokoelman mukaan. ruhtinassuku Colleoni, myös Bergamossa.

Yhdessä niitä kutsutaan Visconti-Sforzan tarot-sarjoiksi. Historiallisesti ne ovat erittäin mielenkiintoisia, koska niitä pidetään ensimmäisinä olemassa olevina tarot-korteina. Esimerkiksi oletetaan, että syy siihen, miksi tarot-kortit ovat hieman tavallisia pelikortteja suurempia, on jäänne näistä ensimmäisistä käsinmaalatuista tarotkorteista, jotka olivat suhteellisen suuria (9 x 17,5 cm).

Toinen outo piirre on, että näissä alkuperäisissä tarot-sarjoissa on eroja siinä, kuinka monta ja mitkä tarot-kortit ovat mukana. Jotkut väittävät, että syynä Paholaisen ja Tornin puuttumiseen joistakin säilyneistä Visconti-Sforza-sarjoista on se, että näitä kahta erittäin ankaraa korttia ei ole tilattu ruhtinailta säästääkseen herkkiä naisia ​​ja lapsia.

Toiset huomauttavat, että koska kaikki tarot-korttien hahmot edustavat Visconti-Sforza-perheen jäseniä, ei luultavasti ole niitä, jotka halusivat olla yhteydessä näihin erittäin vakaviin kortteihin.

Tämä on luultavasti osa totuutta, mutta ymmärtääksemme paremmin, millaisia ​​tarot-kortteja oli olemassa silloin ja miten niistä on kehittynyt tarot-kortteja, joita yhdistämme nykyään, meidän on pyrittävä seuraamaan kehitystä historian kautta.

Tavallisten pelikorttien alkuperän uskotaan olevan Kiina, koska he keksivät paperin yli 2000 vuotta sitten. Varmasti egyptiläiset olivat jo noin 5000 vuotta sitten keksineet, että papyruskasvin ydintä oli raivattu yhteen ja siten tuottaa papyrusta kirjoittamista varten. Mutta se oli kiinalainen T’sai Lun, joka keksi ajatuksen pilkkoa kasvit, sekoittaa ne veteen ja kaataa seos verkkoihin ja siten keksiä paperia.

Kekseliäät kiinalaiset keksivät sittemmin ajatuksen siirtää neljän hengen kiinalaisen shakkipelin nappulat pahvipaloiksi ja keksivät siten myös ensimmäiset pelikortit. Ne levisivät Arabian kautta Eurooppaan.

Tarot-korttien uskotaan alun perin olleen peli muiden pelikorttien tapaan. Sitä kutsuttiin nimellä “Trionfi”, joka on italiaa ja tarkoittaa voittoja, ja useiden ensimmäisten vuosisatojen aikana tarot-kortteja käytettiin viihdyttävänä korttipelinä nykypäivän sillan mukaisesti.

Alkuperäinen nimi muuttuu vähitellen italialaiseksi sanaksi “Tarocchi” – saksaksi “Tarock” ja ranskaksi ja englanniksi “Tarot”. Alkuperäinen nimi “Trionfi” tulee luultavasti runokokoelmasta Canzoniere, jonka on kirjoittanut suuri italialainen runoilija Francesco Petrarca (1304-1374).

Runokokoelmasta löytyy erittäin kaunis runo Petrarcan suuresta rakkaudesta Laurasta. Hän tapaa hänet nuoruudessaan, jonka hän viettää paavin virassa Avignonissa. Sydämensä murtuneena Petrarca julistaa rakkautensa, mutta Laura on naimisissa ja hylkää hänet. Pian tämän jälkeen hän kuolee mustaan ​​ruttoon. Petrarka ikuistaa tämän onnettoman rakkaustarinan myöhemmin runossa: I TrionfiTriumphs.

Tässä Petrarca kertoo kuudesta voitosta, joista jokainen ajaa erillisessä vaunussa, kukin voittaa edellisen. Ensin tulee Rakkauden voitto – Amorin muodossa oleva rakkaus voittaa jumalat ja ihmiset, mutta kuitenkin siveys kukistaa sen, aivan kuten naimisissa oleva Laura hylkäsi Petrarkan. Siveys joutuu Kuoleman voiton uhriksi samalla tavalla kuin siveä Laura kuoli mustaan ​​kuolemaan. Maine voittaa Kuoleman, kun Lauran muisto elää, mutta jopa Lauran maine alistuu lopulta Ajan voittoon. Lopuksi on Ikuisuuden voitto, jossa Petrarca ja Laura nousevat kuolleista – yhdistettynä ikuiseen elämään.

Nämä valtit ovat välttämättömiä tarot-korttien taustalla olevan logiikan ymmärtämiseksi. Trionfi erotti tavallisista korttipeleistä juuri ne kaksikymmentäkaksi valttikorttia. Pienin valtti voi voittaa kaikki muut kuin valttikortit, mutta itsensä voi voittaa korkeampi valttikortti. On erittäin mielenkiintoista huomata, että valtit päihittävät kaikki tavalliset kortit. Ja koska korkein tavallinen kortti on kuningas, kaikki valttikorttien kuvat edustavat jotain, joka on “kuninkaat suurempaa“.

Se selittää, että Suuren arkanan ensimmäinen kolmannes sisältää ihmisiä, joilla on korkeampi arvo yhteiskunnassa kuin kuningas (Hallitsijatarn, Hallitsija, Ylipapitarn, ylipappi). Seuraava kolmannes sisältää joitain inhimillisiä hyveitä (Raittius, Oikeus ja Voima) – ja henkisiä käsitteitä, jotka ovat suurempia kuin mikään ihminen (esim. rakkaus, jota rakastajat symboloivat), ja viimeinen kolmas sisältää taivaallisia (Tähtin Kuu Aurinko ja Maailma) ja uskonnollisia kristillisiä käsitteitä (Jumalan Torni, Kuolema, Tuomiopäivä ja Paholainen), jotka ylittävät kaiken muun.

Tarot

HENGELLINEN ULOTTUVUUS

Useimmat ovat yhtä mieltä siitä, että vasta Ranskan ensimmäisen vallankumouksen jälkeen tarot-korteille annettiin henkisiä kykyjä. Ranskalaiset olivat pitkään olleet tyytymättömiä mm. aateliston ja kirkon verovapaus ja että porvaristo ja talonpojat pidettiin kaiken poliittisen vallan ulkopuolella. Kun Ranskaa uhkasi valtion konkurssi 1780-luvulla, kuningas yritti vastustaa uhkia kutsumalla koolle kartanokokouksen Pariisiin keväällä 1789.

Tarkoituksena oli vain kerätä varoja kriisin voittamiseksi, mutta sen sijaan konventin osallistujat tekivät aloitteen ja aloittivat ensimmäisen Ranskan vallankumouksen, joka kesti vuoteen 1799, jolloin Napoleon Bonaparte kyllästyi niin paljon useat osapuolet eivät päässeet yksimielisyyteen, että hän otti vallan vallankaappauksessa.

Matkan varrella Louis 16. ja köyhä kuningatar Marie Antoinette vuonna 1793 teloitettiin julkisesti giljotiinissa. Ranskan vallankumous oli maamerkki siinä mielessä, että se merkitsi porvariston lopullista nousua poliittisena voimana ja ennusti uutta aikakautta, jolloin vanhat voimat (autokratia, aatelisto ja kirkko) joutuivat, joskin vain hetkeksi, ulkopuolelle. heidän vaikutuksensa. Uusista ajatuksista kansanhallituksesta ja ihmisoikeuksista keskusteltiin laajasti, ja yleisesti ottaen kaikkialta Euroopasta etsittiin uutta ymmärrystä maailmasta ja uusia poliittisia ja taloudellisia yhteiskuntamalleja. < /span>

Tässä vapaan ajattelun ilmapiirissä jotkut syventyivät joihinkin ranskalaisen kirjailijan Antoine Court de Gebelinin in (1719–1784) kirjoittamiin kirjoihin. Tämä oli kiinnostunut tarot-korteista ja tullut siihen tulokseen, että ne olivat ajattoman esoteerisen viisauden kantajia. Hän oli päässyt tähän tutkimalla lukuisten sanojen ja symbolien alkuperää muinaisista sivilisaatioista. Gebelin kiehtoi kuinka monta suurta sivilisaatiota ja imperiumia oli olemassa menneisyydessä, ja tutki niitä kielen ja symbolien käytön perusteella.

Hän julkaisi tutkimuksensa sarjassa etymologisia sanakirjoja vuodesta 1776 lähtien (etymologia on tutkimus joko sanojen alkuperästä ja kehityksestä tai yksittäisen sanan alkuperästä). Meidän on kuitenkin palattava toiseen kirjasarjaan, jonka hän oli julkaissut vuodesta 1973 eteenpäin, löytääksemme syyn, miksi Gebelinia pidetään yhtenä nykypäivän okkultismin ja henkisyyden ensimmäisistä luojista – ja mukaan lukien erityisesti tarot-korttien alullepanija. alkaa antaa henkinen merkitys. 

Vuodesta 1773 lähtien Gebelin oli julkaissut ajatuksensa aikaisemmista sivilisaatioista teoksessa “Alkukantainen maailma, analysoitu ja verrattu nykymaailmaan”. Tämän sarjan osaan VIII hän sisältää Tarot-kortteja käsittelevän osan, jolla on valtava merkitys. Tässä hän kuvailee tarot-kortteja ajattoman esoteerisen viisauden kantajiksi.

Tarkemmin sanottuna hän väittää, että Suuren arkanan kortit ovat itse asiassa Thothin kirja, jota hän väittää huomauttamalla, että sana tarot muinaisessa egyptiläisessä – eli hieroglyfit – tarkoittaa Thothia, ja tapa, jolla hän väittää myös, että Pariisissa asui aiemmin egyptiläinen pyhäkkö, minkä hän puolustaa väittämällä, että sana Paris tarkoittaa muinaisessa egyptiläisessä kielessä Isistä, eli egyptiläistä naisten, synnytyksen, kuoleman ja meren jumalatarta.

Tarot-korttien yhdistämisellä muinaisten egyptiläisten kanssa ja toteamalla, että Suuri arkaana on todellisuudessa Thotin kirja, pitäisi olla valtava merkitys tarot-korttien käsitykselle, enemmän kuin pelkkänä pelikorttina.

Egyptiläinen jumala Thoth oli ylin ja suurin jumalista. Häntä pidetään viisauden jumalana ja kirjoitustaidon keksijänä – egyptiläinen hieroglyfien sana tarkoittaa “jumalien sanaa”. Monissa kirjoissaan hän pitää kirjaa kaikesta tiedosta, kuten taivaalla olevien tähtien lukumäärästä. Kun kuolemantuomio julistetaan, Thoth kirjoittaa sen kirjoihin. Mutta hän on myös itse kirjoittanut kirjan. Eikä todellakaan mikä tahansa kirja. Siinä hän kuvaa kuinka hallita maailmankaikkeutta ja kuinka tavallinen kuolevainen voi nähdä jumalat tasavertaisina ja ottaa heihin yhteyttä.

Tätä kutsutaan Thothin kirjaksi, ja sen piti alun perin säilyttää legendaarisessa Aleksandrian kirjastossa, jossa se oli harvojen valittujen saatavilla. Kun  kirjasto tuhoutui, useimmat Thothin kirjaa koskevat tarinat vaimenivat hitaasti, kunnes Gebelin väittää, että siinä olevat tiedot ovat säilyneet koodatussa muodossa tarot-korttien kautta.  

Ei ollut kaukana täältä ja sitten yhdistää juutalainen kabbala tarot-kortteihin. Kuten tiedät, farao Ramses II piti juutalaisia ​​vankeina, ja Jumalan täytyi lähettää Egyptille vähintään kymmenen vitsausta ennen kuin Ramses päästi Mooseksen ja israelilaiset lähtemään. Siksi oli helppo kuvitella, että juutalaiset olivat ottaneet tietonsa tarot-korteista mukanaan Egyptistä.

Ranskalainen okkultisti, kirjailija ja taikuri Eliphas Levi (1810-1875) yritti luoda tällaisia ​​yhteyksiä Tarot-korttien ja Kabbalan välille yhdistämällä Suuren arkanan kaksikymmentäkaksi korttia heprean aakkosten 22 kirjaimeen ja neljään. korttipuvut, joissa on neljä heprealaista kirjainta Jumalan nimessä. Eliphas Levi teki omat luonnoksensa Suuren arkanan korteille, mutta viimeisteli vain Sotavaunut ja Paholainen.

Lévin tarot-korteissa jokaiselle kortille on annettu oma heprealainen kirjain, ja Sotavaunut piirtävät nyt kaksi sfinksiä kahden hevosen sijaan. Eliphas Levin kirjoittamista kirjoista tuli myös suuri inspiraation lähde myöhemmille okkultisteille, kuten Aleister Crowleylle.

Tarot-korteille annettiin lukuisia muita viittauksia ja merkityksiä koko 1800-luvun ajan. Jotkut väittivät, että jos luet sanan tarot heprean tavalla (oikealta vasemmalle), saat melkein tooran – mikä on juutalainen termi monille Pentateukissa löydetyille laeille. Numerologit lisäsivät tarot-kortteihin sääntöjään numeroista, ja ruusuristilaiset ja temppeliritarit, joilla oli juuret muinaisessa Egyptissä, omaksuivat kortit ja lisäsivät niihin vielä enemmän tulkintamahdollisuuksia.

Tarot Miekat

RIDER-WAITE

Vuonna 1910 julkaistiin Rider-Waite-tarot – nimetty kustantajan (William Rider) ja tarot-korttien kuvauksen kirjoittajan (Arthur Edward Waite) mukaan. Tämä sivuuttaa kuvittaja Pamela Colman Smithin, mikä on epäreilua, sillä nykyään emme tiedä kuinka tarkkoja kuvauksia hänelle annettiin työskennellä. Enkä siis tiedä, kuinka suuri osa suunnittelusta pitäisi todellisuudessa antaa Pamelalle.

Tarot-sarjaan liittyi kirja “The Pitorial Key to the Tarot”, jonka ensimmäisessä osassa A. E. Waite tarkastelee tarot-korttien historiaa, jossa hän päätyy samaan johtopäätökseen kuin edellä, eli että ne ovat peräisin Italiasta. ja ettei ole todisteita siitä, että tarot-kortteja olisi täytynyt olla olemassa ennen 1300-lukua. Kirjan keskiosassa A. E. Waite tekee perusteellisen katsauksen yksittäisten tarot-korttien merkityksestä.

Vaikka Waite etääntyy Antoine Court de Gebelinin ja Eliphas Lévin ajatuksista, että tarot saisivat alkunsa Egyptistä, hän sisällyttää kuitenkin monia egyptiläisiä symboleja omaan versioinsa tarot-korteista. Esimerkiksi Sotavaunua vetää kaksi sfinksiä. Tämä johtuu siitä, että vuonna 1891 Waite liittyi Ruusuristiläisen looshin Kultaisen Aamunkoiton ritarikunnan jäseneksi, ja nämä vapaamuurarit uskoivat olevansa peräisin Egyptistä. Siksi Waite käyttää tarot-korteissa heidän symboliikkaa.

Tämä näkyy myös hyvin selvästi, kun tutkii tarkasti Waiten versiota Sotavaunuista. Tähtikatos on vapaamuurarien symboli, joka on peräisin ajasta, jolloin vapaamuurarit joutuivat tapaamaan tähtien alla, eli ulkoilmassa, jolloin heidän piti tehdä vihkimisrituaalinsa. Sotavaunut ei ole kärryt, vaan neliönmuotoinen kivipalikka. Karkea, hakkaamaton lohko symboloi vapaamuuraria, joka ei ole vielä täysin vihitty.

Hänen hartioillaan olevilla kuuvaiheilla on kasvot, ja niitä kutsutaan Urimiksi ja Thummimiksi. Niitä käyttävät vapaamuurarit, joilla on ne juutalaisten temppelien ylipapeilta. Ja jopa vaunun vaakuna on käännetty vapaamuurarien esiliina. Siivekäs ympyrä on siivekäs egyptiläinen jumala Horus, ja punainen pyörre on intialainen symboli linghamille (miehen sukupuolielimet) ja yonille (naisten sukuelimet).

Kirjan viimeinen osa käsittelee ennustamista tarot-korteilla. Ennustaminen – latinasta divinare, “jumalallinen inspiraatio”, on merkkien tulkinta keinona saada henkistä tietoa tai henkistä perustaa päätökselle ja toiminnalle. Ennustamisen avulla etsitään tietoa jumalien tahdosta, tulevaisuuden näkymistä, onnettomuuksien syistä jne. Lisäksi Waite arvostelee myös kelttiläistä tarotpakkaa, josta kirja auttoi tekemään suosituksi.

Tarot

Tarot-kortit pyrkivät sisällyttämään kaiken tiedon, joka meillä ylipäätään on, taustana, jotta voimme antaa suosituksia. Joten kaikki tieto koko maailmassa – kaikesta! Tämä on tietysti hieman tietämyksen suupala, joten aiot päästä 78 korttiin. Mutta tämä ei ole mitään uutta. Lukuisat uskonnolliset järjestelmät ja hengelliset käsitteet pyrkivät samoin muodostamaan yleisen viitekehyksen suosituksilleen.

Kaiken tiedon keräämisessä yhteen järjestelmään on tietysti se älykäs asia, että täältäkin saa vastaukset kaikkeen! On monia tapoja luokitella ja jakaa kaikki tieto. Tarot-kortit tekevät tämän jakamalla kaiken sen mukaan, liittyykö se henkiin, mieleen vai kehoon. Kolme sarjaa, joihin tarot-kortit on jaettu – Suuri Arcana, Court Cards ja Little Arcana – on siis nähtävä keräyspisteinä kaikesta tiedosta, joka meillä jokaisesta on. keho, mieli ja henki.

Navigation Täysi kuvaus Navigation Nosta Navigation Lyhyt kuvaus
Forside